Toegewijd aan de Tango!

Mahtilde Klerks en Mathieu Bodifée verslaafd aan Argentijnse tango

 

 

Paradox van een platonische passie

door Eric Mondeel

Epe/Vaassen - Wie de film Scent Of A Woman gezien heeft, weet dat een blinde de Argentijnse tango kan dansen. Luitenant-kolonel Frank Slade (Al Pacino)vraagt zijn jonge begeleider Charlie Simms (Chris O'Donnell) om hem de dansvloer te beschrijven. Daarop volgt de scène van een blinde playboy die voor enkele minuten met een schone dame samensmelt in een wervelwind.

Mathilde Klerks en Mathieu Bodifée werpen zich ook op als dansgids. Zij willen liefhebbers in Epe de beginselen van de Argentijnse tango bijbrengen.

Zij spreken over hun passie als een connaisseur over de beste wijn, als een sigarenroker over de fijnste havanna, als een muziekliefhebber over de meesterwerken van Bach, als een voetballiefhebber over de mooiste doelpunten van Johan Cruijff. De Argentijnse tango is volgens hen het neusje van de zalm.

De 'Roos in de modder', zoals een bekende dansschool in Buenos Aires heet, lijkt treffend gekozen. Van oorsprong de dans van de sloppenwijken, drong de tango door tot de koninklijke salons. Speelde Karel Kraayenhof niet typische tangomuziek op het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima?

'We mogen trots op hem zijn, want hij is één van de besten van de wereld. Hij was al heel erg geliefd in Argentinië, maar begint nu ook bekend te raken in Nederland.' Waar de gewone stijldansers zich binnen de nauwe kaders van voorgeschreven passen en figuren dienen te bewegen, breken de belijders van de tango buiten deze beperkingen. Improviseren tot en met. 'Wij rommelen niet zomaar wat aan, want dan werkt het niet. Ook voor de Argentijnse tango heb je bepaalde passen en figuren, maar die moet je slechts zien als bouwstenen. Het is een voortdurend creatief proces, een samenspel van man en vrouw. Daarbij moet je opletten op je omgeving. Is er voldoende ruimte voor figuren of moet je 'klein' dansen? Soms kan het zelfs prettig zijn om enkele tellen stil te staan. Als wij zes keer op hetzelfde nummer dansen, zal de dans zes keer anders zijn.' Mathilde Klerks gunt zichzelf nog wel eens een adempauze, maar haar danspartner tolt maar door. 'Ik ben het levende bewijs dat iedereen de Argentijnse tango kan leren. Ik heb drie jaar op een dansschool gezeten, maar dacht dat ik stijldansen nooit zou leren. Nu weet  dat ik heel goed kan dansen. Als je maar durft.' Als die mogelijkheid bestond, zou Mathieu Bodifée acht avonden per week de Argentijnse tango dansen. Zijn droom is het ooit zijn passie te beoefenen in Buenos Aires. 'Misschien volgend jaar al. Omdat ik de oude meesters aan het werk wil zien, moet ik daar niet te lang meer mee wachten. Het is maar de vraag hoe lang ze nog in leven zijn.'

DANSVAKANTIE

Men hoeft niet als pelgrim naar Rome, Jeruzalem of Mekka af te reizen om zijn geloof te kunnen beoefenen. Overal op de wereld zijn speciale salons voor de Argentijnse tango. De ware liefhebbers kunnen er zelfs

speciale tango-arrangementen bespreken. In Frankrijk, Italië, Zwitserland of Cyprus. Maar ook dichter bij huis. Zo vierden Klerks en Bodifée deze zomer een dansvakantie in Haarlo, onder de rook van Borculo. Ze kregen les van een 63-jarige tangomeester uit Argentinië. 'Je voelt de intensiteit van zo'n man in zijn hele lichaam. Argentijnen zijn nu eenmaal veel passievoller. Het wordt hen met de paplepel ingegoten. De tango dansen is een kwestie van durven. Voor zelfverzekerde mensen die stevig in hun schoenen staan. Wie de tango leert dansen, doet automatisch aan zelfontplooiing.' De Argentijnse tango is ook de paradox van een platonische passie, van een liefde zonder seksuele bijbedoelingen. Ze delen de dansvloer met elkaar, het bed met een ander. 'Ik voel me als vrouw in een salon niet de prooi waar op gejaagd wordt', verzekert Klerks. 'De mannen komen er met zuivere bedoelingen, in de eerste plaats om te dansen. Maar natuurlijk hou je het mysterie van de wisselwerking tussen man en vrouw. De uitdaging van de man bestaat eruit om de vrouw op haar meest elegante wijze te laten dansen, op een natuurlijke manier vrouw te laten zijn.' De oude maestro's uit Argentinië oefenen met elkaar, experimenteren met passen en figuren zoals schakers op openingsnieuwtjes broeden. Ook Bodifée heeft wel eens met een man gedanst. 'Het was nuttig om te voelen hoe het is om op de dansvloer geleid te worden. Hoe vervelend het is als er bruuske, hoekige bewegingen worden gemaakt.'

 

 

 

 

 

 

terug naar beginpagina