Toegewijd aan de
Tango!
Mahtilde Klerks en Mathieu Bodifée verslaafd aan Argentijnse tango
Paradox van een
platonische passie
door
Eric Mondeel
Epe/Vaassen
- Wie de film
Scent Of A Woman
gezien heeft, weet dat een blinde de Argentijnse tango kan dansen.
Luitenant-kolonel Frank Slade (Al Pacino)vraagt zijn jonge begeleider Charlie Simms (Chris O'Donnell)
om hem de dansvloer te beschrijven. Daarop volgt de scène van een blinde
playboy die voor enkele minuten met een schone dame samensmelt in een wervelwind.
Zij
spreken over hun passie als een connaisseur over de beste wijn, als een
sigarenroker over de fijnste havanna, als een muziekliefhebber over de
meesterwerken van Bach, als een voetballiefhebber over de mooiste doelpunten
van Johan Cruijff. De Argentijnse tango is volgens hen het neusje van de zalm.
De
'Roos in de modder', zoals een bekende dansschool in Buenos Aires heet, lijkt
treffend gekozen. Van oorsprong de dans van de sloppenwijken, drong de tango
door tot de koninklijke salons. Speelde Karel Kraayenhof
niet typische tangomuziek op het huwelijk van prins Willem-Alexander
en prinses Máxima?
'We
mogen trots op hem zijn, want hij is één van de besten van de wereld. Hij was
al heel erg geliefd in Argentinië, maar begint nu ook
bekend te raken in Nederland.' Waar de gewone stijldansers zich binnen de nauwe
kaders van voorgeschreven passen en figuren dienen te bewegen, breken de
belijders van de tango buiten deze beperkingen. Improviseren tot en met. 'Wij
rommelen niet zomaar wat aan, want dan werkt het niet. Ook voor de Argentijnse
tango heb je bepaalde passen en figuren, maar die moet je slechts zien als
bouwstenen. Het is een voortdurend creatief proces, een samenspel van man en
vrouw. Daarbij moet je opletten op je omgeving. Is er voldoende ruimte voor
figuren of moet je 'klein' dansen? Soms kan het zelfs prettig zijn om enkele
tellen stil te staan. Als wij zes keer op hetzelfde nummer dansen, zal de dans
zes keer anders zijn.'
DANSVAKANTIE
Men
hoeft niet als pelgrim naar Rome, Jeruzalem of Mekka af te reizen om zijn
geloof te kunnen beoefenen. Overal op de wereld zijn speciale salons voor de
Argentijnse tango. De ware liefhebbers kunnen er zelfs
speciale
tango-arrangementen bespreken. In Frankrijk, Italië,
Zwitserland of Cyprus. Maar ook dichter bij huis. Zo vierden Klerks en Bodifée
deze zomer een dansvakantie in Haarlo, onder de rook
van Borculo. Ze kregen les van een 63-jarige
tangomeester uit Argentinië. 'Je voelt de intensiteit van zo'n
man in zijn hele lichaam. Argentijnen zijn nu eenmaal veel passievoller. Het
wordt hen met de paplepel ingegoten. De tango dansen is een kwestie van durven.
Voor zelfverzekerde mensen die stevig in hun schoenen staan. Wie de tango leert
dansen, doet automatisch aan zelfontplooiing.' De Argentijnse tango is ook de
paradox van een platonische passie, van een liefde zonder seksuele
bijbedoelingen. Ze delen de dansvloer met elkaar, het bed met een ander. 'Ik
voel me als vrouw in een salon niet de prooi waar op gejaagd wordt', verzekert Klerks. 'De mannen komen er met zuivere
bedoelingen, in de eerste plaats om te dansen. Maar natuurlijk hou je het mysterie van de wisselwerking tussen man en
vrouw. De uitdaging van de man bestaat eruit om de vrouw op haar meest elegante
wijze te laten dansen, op een natuurlijke manier vrouw te laten zijn.' De oude
maestro's uit Argentinië oefenen met elkaar, experimenteren met passen en
figuren zoals schakers op openingsnieuwtjes broeden. Ook Bodifée
heeft wel eens met een man gedanst. 'Het was nuttig om te voelen hoe het is om
op de dansvloer geleid te worden. Hoe vervelend het is als er bruuske, hoekige
bewegingen worden gemaakt.'
|
|
|